
Jag tar och börjar med Blindträff av Chloë Rayban. Den handlar om 15-åriga Marie som precis har gjort slut med pojkvännen och nu sitter hemma en lördagskväll och deppar. Alla hennes vänner är på fest, men då exet befinner sig där vill inte Marie vara där. Hellre sitter hon hemma och deppar... I all tristess ringer plötsligt mobilen! Men, tyvärr är det bara en felringning. Men killen som har ringt fel, ringer upp henne igen för han tyckte att hon verkade vara en rätt så schysst tjej. Killen heter Mark och denna gång pratar de på länge. De får en väldigt bra kontakt och tycker det är lätt att prata med varandra om allt möjligt. De fortsätter att ringa varandra även efter denna kväll. Denna oskyldiga felringning leder till en romans över telefonledningarna!
Efter ett tag får Maries föräldrar reda på att hon pratar med någon som hon aldrig har träffat. De vill att hon ska bryta kontakten med Mark. De som precis har bestämt att de ska träffas irl (= in real life)! Alltså i verkligheten! Det boken tar upp är ett aktuellt tema, nämligen hur man ska göra då man träffar någon över Internet, i boken sker det visserligen via telefon. Antingen hittar man kärleken i sitt liv eller så blir inte slutet lyckligt över huvud taget. Många uppger falska identiteter på nätet. Viktigt att tänka på!
Den andra boken jag tänkte berätta lite mer om är Knivsegg av den brittiske författaren Robert Swindells. På biblioteket finns det många fler böcker av honom. Han skriver ofta om barn och ungdomar i utsatta situationer. Något som jag vet lockar många till att läsa!
Sam är den grabb vi får följa i denna historia. Han är inte den populäraste killen på skolan, utan ligger rätt så långt ner på popularitetsstegen. På skolan finns det tuffa gänget Hajarna som styrs av Cecil True. Det som alla vet om, är att Hajarna bär kniv och de är inte rädda för att använda sig av dem. Sam och hans bästa kompis Tim funderar en hel del på hur de ska göra för att bli mer populära på skolan, samtidigt som de försöker hålla sig undan från Hajarna, som gärna mobbar dem.
En dag kommer Tim med en kniv till skolan. Nu tycker killarna att de har kommit halvvägs. Men vad ska Sam göra för att få tag på en kniv? I skolan har de ett ämne som heter medborgarskap. Det går ut på att eleverna ska hjälpa äldre människor som inte längre klarar av vissa sysslor hemma. Sam hamnar hos en äldre man och ska städa hans uthus. I det lilla uthuset finns det fullt med saker. Under tiden Sam håller på att städa iordning hittar han en kniv längst ner i en låda... Sam tänker som så, att det nog inte är någon som märker om han skulle ta den. Den ligger ju ändå bara där och skräpar, längst ner i en låda som ingen har rört på flera år...
Detta är en bok som tar upp rädsla, förnedring och hämndbegär. Det händer mycket i boken trots att den inte innehåller så många sidor, och man får som läsare en hel del att tänka på! Men det överlämnar jag till er!
Jag vet att söktrycket alltid är stort på Argassoböckerna och det är inte ofta de finns inne på hyllan, men det går alltid att reservera. Det tar ett tag, men så småningom har du boken i din hand och kan njuta av spännande läsning!
Kom och låna!
/ Christina
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar