tisdag 16 februari 2010

Sprillans nytt!

Här kommer något helt nytt av den amerikanska författaren Sonya Sones. Böckerna heter Vad mina vänner inte vet och Vad min flickvän inte vet. Här handlar det om den riktigt stora och första kärleken. Den där man blir riktigt dunderkär!

I första boken får vi följa Sophie som blir själv kvar i stan när bästa kompisarna har åkt iväg under vinterlovet. Hon tycker allt känns tråkigt och vet inte riktigt vad hon ska hitta på. En dag på konstmuseet börjar skolans tönt prata med henne. Tönten heter Murphy och de två hittar på en massa roliga saker under lovet och kärleken slår till! Men vad kommer att hända när kompisarna kommer tillbaka och skolan börjar?

I andra boken får vi följa Murphy och hans tankar om livet och kärleken. Här har nu Sophie och Murphy blivit ett par, men de har det inte lätt, då de kallas för Skönheten och Odjuret på skolan. Men det börjar ljusna för Robin, som Murphy heter i förnamn. Hans bildlärare ordnar en plats åt honom på universitet, i en konstklass. Helt plötsligt ses han inte som någon tönt, utan som en oerhört begåvad konstelev. Till och med några av tjejerna verkar intresserade av honom... Men hur kommer det att gå med kärleken till Sophie?

Det här är lättläst, trots många sidor, och väldigt poetiskt! Jag tror att många känner igen sig, trots att det utspelar sig i USA. Jag log många gånger under tiden jag läste, då igenkänningsfaktorn är hög. Så vill man läsa om den första kärleken har man hittat rätt! Och böckerna passar utmärkt även för killarna!

Njut!
/Christina

Inga kommentarer: