torsdag 30 juni 2011

Två i en...

Ett triangeldrama utspelar sig i Dagarna jag glömde, av den norske författaren Arne Svingen och med illustrationer av Mikael Noguchi. Detta är en serieroman, vilket innebär att bilderna är lika viktiga som texten för att föra handlingen framåt.

Huvudperson i boken är David. Han har det inte lätt, när det handlar om att prata om sina känslor, men däremot fantiserar och dagdrömmer han en hel del och drömmer sig bort till en annan värld. Så plötsligt blir David kär i Lise och de blir ett par. Förhållandet varar inte så länge och efter att det har tagit slut, stannar Lise kvar i kompisgänget, då hon är omtyckt av många. Men säg den lycka som varar för evigt? Det blir problem när Davids bästa kompis Tom, fattar tycke för Lise...

Det här handlar om den sommaren som skulle bli den bästa men som blev den värsta. Något hemskt sker vilket leder till förändringar i livet för alla som ingår i kompisgänget. Något går väldigt fel och helst av allt vill man bara att dessa dagar ska försvinna, att de glöms bort, men de dyker ständigt upp i tankarna då det inte går att sluta tänka på det som skedde. Mest av allt önskar man att man kunde spola tillbaka tiden och få det hemska ogjort... Så hur lojal ska man vara mot sin bästa kompis, när det sker något hemskt som det gör i denna bok?

Jag läser mycket under tiden jag pendlar mellan hem och jobb och ibland går det undan! Jag koncentrerade mig inte så mycket på bilderna, vilket gjorde att jag missade det hemska. Jag förstod inte riktigt vad som hade hänt när jag kom till slutet. Så ta en titt på bilderna, för allt står inte i texten :-) Boken kommer från förlaget Hegas och de ger ut lättlästa böcker. Jag tycker inte att denna boken kan klassas som lättläst. Ibland kan bilderna göra så att det blir mer rörigt för läsaren.

Blir man sugen på fler serieromaner har skolbiblioteket även Johan Unenges Mitt extra liv som jag har tipsat om tidigare i bloggen.

Inga kommentarer: