I Blåögd får vi följa Sara som går sista året i högstadiet. Hon och Mikaela är bästa kompisar och de följs åt i vått och torrt. Det är mycket tjejsnack! En dag börjar en ny kille i parallellkla
ssen, som heter Johan. Sara lägger genast märke till honom och hans blåa ögon. Hon blir kär vid första ögonkastet! Mikaela varnar henne och menar att Johan inte är rätt kille för Sara. Trots detta blir hon ihop med Johan, men märker efterhand att han inte är så snäll som han ser ut att vara... Vid ett tillfälle blir det nästan bråk på pizzerian, pga. att Johan inte får köpa starköl och Sara sticker därifrån. Under natten som kommer misshandlar Johan och hans gäng en oskyldig invandrarkille brutalt. Sara får av Johan veta att det är hans gäng som har misshandlat killen, som nu ligger på sjukhus.Vad är det rätta att göra? Bokens titel syftar på mer saker än bara blåa ögon. Blåögd kan även innebära att man är naiv, godtrogen och lättlurad. Man tror gott om alla. Sara har av sina föräldrar alltid fått lära, att hon ska säga sanningen, vilket hon gör och anmäler Johan för polisen. Efter detta börjar det hända otrevliga saker. Hon blir utsatt för mobbing på skolan och familjen får hot via telefonen. Vilket är det bästa att göra? Ska man ljuga eller är det bättre att berätta sanningen? Vilket mår DU bäst av?
Det är en spännande historia! Jag kunde inte släppa boken förrän den var utläst... Den känns verklig och det finns säkerligen ungdomar som har hamnat i denna situation.
Den
andra boken handlar om 15-årige Baran. Han är kurd och bor med sina föräldrar i Bredäng i Stockholm. Baran är för övrigt killen som blir misshandlad i boken Blåögd. I Sent ute får vi följa Baran, som ofta tar till knytnävarna när det inte går hans väg. Hans föräldrar är många gånger förtvivlade över hans beteende. Pappan har en gång i tiden blivit misshandlad och utsatt för tortyr och mamman vill hela tiden tro gott om Baran. När pappan reser tillbaka till hemlandet för att besöka sin döende far, passar Baran på att leva livet. Baran lånar pappas bil tillsammans med några kompisar för att impa på flickvän och kompisar. Det hela slutar inte bra, då Baran och kompisarna blir tagna av polisen. Detta blir en vändpunkt för Baran!Boken väcker många tankar och frågor. Samtidigt får man som läsare en förståelse i hur det kan vara att leva som invandrare i Sverige. Jag tycker boken passar både killar och tjejer. Här har man 117 sidor som man läser i ett! Mats Berggren har skrivit boken Sent ute tillsammans med kurden Bawer Coskum och den bygger till viss del på verkliga händelser, kan jag tillägga.
Bägge böckerna har en bra handling och ett lätt språk.
Ta och varva ner med lite läsning!
/Christina
Ta och varva ner med lite läsning!
/Christina
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar