måndag 8 december 2008

Vad f-n är brasiliansk jiu jitsu?

Många elever frågar mig vad sporten jag tränar, brasiliansk jiu jitsu (BJJ), är för något. Något lamt brukar jag säga att det är som judo, en kampsport baserad på olika grepp och kast. Men det är bara halva sanningen. BJJ utvecklades från judon av den brasilianska familjen Gracie (på bilden) till något eget, till ett sport- och självförsvarssystem som grundas på tanken att med rätt teknik kan en mindre och svagare individ kunna försvara sig mot en större och aggressiv motståndare. Systemet är utvecklat för markkamp då man i en överfallssituation 1) lätt hamnar på marken 2) lättare kan kontrollera en större angripare på marken. Teknikerna är olika typer av kontrollgrepp, s.k. lås (armlås, halslås etc.) och kast.

För att illustrera länkar jag här till några Youtube-klipp med uppvisningar av de tekniker som används.

Rickson och Royler Gracie (söner till en av grundarna) visar BJJ:


En till uppvisning med Rickson och Royler:


Brasiliansk Jiu Jitsu dokumentär (på engelska):


Brasiliansk jiu jitsu uppvisning:


Tyvärr har jag inte hittat några böcker som handlar om BJJ men givetvis finns det en och annan bok med inslag av kampsport. I till exempel Bali Rais förortsskildring Välkommen till ghettot tränar en av huvudkaraktärerna kickboxning och i böckerna om Benny Boxaren får vi följa Bennys kamp för att bli världsmästare i boxning.

Stick nu iväg från datorn och läs en bok!

/Kristian


Inga kommentarer: